Podstawowy podział wzorców, klasyfikuje je zgodnie z jego
przeznaczeniem, tzn. tym do czego wzorzec jest wykorzystywany.
Według
tego podziału, możemy wyróżnić trzy typy:
Kreacyjne / Konstrukcyjne – opisujące proces
tworzenia nowych obiektów. Ich zadaniem jest tworzenie, inicjalizacja
oraz konfiguracja obiektów, klas oraz innych typów danych.
Należą do
nich wzorce: Budowniczy, Fabryka, Prototyp, Singleton.
Strukturalne – opisujące struktury powiązanych ze
sobą obiektów.
Do tego typu zaliczamy: Adapter, Dekorator, Fasada,
Kompozyt, Most, Pełnomocnik, Pyłek.
Czynnościowe / Behawioralne / Operacyjne – opisujące
zachowanie i odpowiedzialność współpracujących ze sobą obiektów.
Są to
wzorce: Łańcuch odpowiedzialności, Polecenie, Interpreter, Iterator,
Mediator, Pamiątka, Metoda szablonowa, Obserwator, Stan, Strategia,
Odwiedzający.
Design patterns:
- Creational Patterns (Wzorce konstrukcyjne)
- Structural Patterns
- Behavioral Patterns
Design Pattern Relationships
Articles:
- http://www.go4expert.com/forums/showthread.php?t=5127
- http://ipij.aei.polsl.pl/django-media/lecture_file/
- http://lukasz-socha.pl/blog/php/wzorce-projektowe/
- https://www.dofactory.com/net/design-patterns
- http://www.codeproject.com/Articles/430590/Design-Patterns-of-Creational-Design-Patterns
- http://www.codeproject.com/Articles/438922/Design-Patterns-of-Structural-Design-Patterns
- http://www.codeproject.com/Articles/455228/Design-Patterns-of-Behavioral-Design-Patterns
- https://cumps.be/tags/design-patterns
- http://blog.genmymodel.com/discover-five-design-patterns-in-one-uml-class-diagram-example.html
- https://github.com/patilshubham/ProDotnetDesignPatternFramework45
- https://refactoring.guru/pl/design-patterns/catalog
- http://www.blog.molitorys.pl/wzorce-projektowe-czyli-zasady-dobrego-programowania
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz